StartpaginaQ & A over netwerkmarketing - I.

Wat is "netwerkmarketing" precies en hoe werkt het?

De manier waarop dit marketingconcept is gebaseerd, zit in de benaming verborgen. Het is een marketingmethode die gevormd wordt door een netwerk, een team.

Een team van mensen als totale organisatie, ontworpen om goederen en diensten te verplaatsen van de producent naar de consument. Het opzetten van zo’n team, en het verplaatsen van goederen of diensten, gebeurt door persoonlijk contact, het zogenaamde netwerken.

Winst- en commissiemogelijkheden dienen, voor een ieder die participeert binnen zo’n netwerk, gelijk te zijn.

In een conventionele verkoopsituatie verzetten maar een paar verkoopmedewerkers de gehele dag veel werk. Vergeleken met de winsten die door het bedrijf worden gemaakt krijgen die medewerkers, ter compensatie hiervoor, meestal niet zo goed betaald. Binnen netwerkmarketing zijn heel veel mensen betrokken bij de distributie van producten en zorgt het team als geheel voor gigantische omzetten. Als gevolg hiervan heeft een ieder, elke keer wanneer er iets ingekocht wordt bij het bedrijf en eventueel iedere keer bij verkoop, heel wat minder te doen. Iedereen doet maar een klein beetje, maar samen vormt het een groot geheel.

Bedrijven die zich bezighouden met netwerkmarketing maken het mogelijk om meer geld over te houden voor meer mensen die het werk “ in het veld ” verzetten. Dit komt omdat het proces van de marketing methode zo efficiënt is door de mond-tot-mond reclame en er nagenoeg geen kosten worden gemaakt.

Bedrijven die zaken doen gebaseerd op netwerkmarketing zijn in staat om een aantal extreem hoge zakelijke uitgaven te vermijden. Bij netwerkmarketing is het wel nodig om op traditionele wijze afzetgebieden op te zetten en te onderhouden, echter doordat, in eerste instantie, met eigen gebruik en in tweede instantie door mond-tot- mond reclame, de omzet wordt gerealiseerd, zijn [inter-]nationale advertentiecampagnes niet nodig.

Er hoeven, omdat de mensen in de organisaties opereren als een leger van onafhankelijke ondernemers, geen goed betaalde managers onderhouden te worden. In netwerkmarketing wordt het werk door iedereen gedaan. Ook worden de producten door iedereen gebruikt, gepromoot en verkocht, uit enthousiasme en omdat de mensen die het werk verrichten goed worden beloond voor hun inzet.

Die relatief hoge beloning komt voort uit het feit dat het bedrijf kosten uitspaart, zoals eerder aangegeven. Omdat de “ onafhankelijke ” distributeurs voor zich zelf werken, hebben zij de vrijheid om te werken waar en wanneer zij willen. Vandaar dat deze industrie vaak als part-time werk wordt aangeprezen.

Bestaan er nog andere termen die hetzelfde betekenen als “ netwerkmarketing ” ?

Alhoewel netwerkmarketing op dit moment in Europa de meest gebruikte term is en gezien wordt als een zeer respectabele en efficiënte manier van zaken doen, zijn er verschillende andere termen die u hier en daar kunt tegenkomen en die praktisch hetzelfde betekenen.

Termen die overigens vaker in Amerika worden gebruikt dan in Europa. Zo kennen we de term “ multi level marketing ” ook wel MLM genoemd. Ook worden wel eens de term “ referentie marketing ”, “ het opbouwen van een bedrijf vanuit huis ” of “ progressieve marketing ” gebruikt. Bij elke benaming is het basisconcept hetzelfde: het betekent eenvoudigweg, het zelf gebruiken, promoten, verkopen en distribueren van de producten.

Met andere woorden: het in de markt zetten van een product. Dit wordt gedaan via een organisatie waarin iedereen aan elkaar gekoppeld is, een gevolg van de mond-tot-mond reclame door de distributeurs binnen het netwerk. Deze onafhankelijke mensen, de distributeurs die hun zaken eenvoudig kunnen regelen vanuit huis, gebruiken de producten zelf, laten de producten aan anderen zien en genieten daarmee van een ruime winstmarge welke groeit naarmate het klantenbestand groter wordt.

Iedereen die zich aansluit bij het netwerk krijgt dezelfde kansen om hun eigen netwerk op te bouwen. Een ieder leert zijn eigen mensen hun eigen distributienetwerk te bouwen, wat doorgaans “ downline ” of “ succeslijn ” wordt genoemd. Het belangrijkste in netwerkmarketing is dat er persoonlijk contact wordt gemaakt: van persoon tot persoon.

Contact tussen mensen die wat willen vertellen over de producten die ze gebruiken en waar ze baat bij hebben. En waar verteld wordt over de zakelijke mogelijkheden door het opbouwen van een eigen netwerk.

Zoals nu duidelijk is: netwerkmarketing is een business waar het draait om mensen en persoonlijk contact essentieel is.

Hoelang bestaat het concept “ netwerkmarketing ” al?

Hoewel het feitelijk onmogelijk is om een exacte datum te stellen, is het idee van distribueren van goederen en diensten via een netwerkorganisatie, waarin gebruik gemaakt wordt van onafhankelijke mensen die vanuit huis werken al meer dan 65 jaar bekend.

Wat werkelijk het gehele concept in een stroomversnelling heeft gezet, is de introductie van de computer. De computer maakt het voor bedrijven mogelijk om de mensen die hun producten representeren, te lokaliseren. Ook was het mogelijk geworden om de doorstroming van goederen naar de distributeurs in kaart te brengen, om er zo zeker van te zijn dat iedereen uit de organisatie zijn deel van de reusachtige winsten, die door zaken doen via netwerkmarketing gegenereerd worden, ook daadwerkelijk krijgt.

Na de gigantische groei van netwerkmarketing in Noord Amerika, waar het concept is geboren, is het in de afgelopen decennia overgewaaid naar andere delen van de wereld.
Alhoewel er wereldwijd vele netwerkmarketingbedrijven zijn, zijn er slechts enkele die doordringen tot de top, en die gezien worden als de leidende en toonaangevende netwerkmarketingbedrijven. Dit zijn de bedrijven die organisatorisch hun zaken goed op orde hebben en die wereldwijd hun distributeurs goede ondersteuning kunnen bieden. Die ze ten allen tijde kunnen voorzien van superieure producten en, misschien nog het belangrijkste, het enthousiasme hoog kunnen houden in het veld door het vlot uitbetalen van de verdiende commissies, lees: Neways !!
Voor diegenen die al geruime tijd in deze industrie meedraaien en genieten van levensstijl die hiermee gepaard gaat, komt deze ontwikkeling, het volwassen worden van de industrie, niet als een verrassing.
Het komt ook zeker niet als een verrassing voor diegenen die de wereldwijde “ tijdloze potentie zonder grenzen ” van netwerkmarketing zien en begrijpen.

[ Met dank aan Marcel van der Wiel ]

ContactAlgemene VoorwaardenBepalingenBeveiligingsverklaringDisclaimerHelp